Numite şi spiders (păienjeni) sau crawlers (târâtoare) datorită modului în care umblă în paginile web pentru a găsi ceva anume, motoarele de căutare (search engines) navighează prin Internet, indexează ceea ce au găsit, vă dau posibilitatea de a verifica listele găsite şi vă oferă rezultatele sub formă de link-uri.
Unul dintre cele mai puternice şi mai vechi motoare de căutare, lansat de către firma Digital în decembrie 1995, Alta Vista indexa un număr mare de pagini (până la 20 de milioane), dar nu prea vă ajuta la interogări, puternic şi greu de utilizat.
Site-ul putea fi apelat de la adresa: http://www.altavista.digital.com.
Pentru a scoate tot ce se putea din acest motor ar trebui să fi fost foarte familiari cu operaţiile booleene. Cu toate neajunsurile sale - printre care cel mai important era lipsa unei interfeţe grafice pentru căutări avansate - Alta Vista era remarcabil de precis, depăşit doar de Infoseek (la nivelul anului 1998) în ceea ce priveşte procentajul de pagini relevante returnate. Se "împleticea" când era vorba de eliminarea duplicatelor şi link-urilor expirate.
Din Alta Vista se putea căuta atât pe Web cât şi newsgroup-urile Usenet. Engine-ul afişa 10 adrese pe ecran, ordonate după relevanţă şi cu o foarte scurtă descriere. De asemenea, deosebit de util era includerea datei când link-ul a fost actualizat ultima dată. Ca şi HotBot, Alta Vista includea un mic icon prin intermediul căreia se putea deschide pagina respectivă într-o nouă fereastră a browser-ului.
Alte facilităţi importante erau personalizarea (de exemplu, se putea stabili ca totdeauna să vă returneze descrieri mai extinse ale site-urilor găsite) şi suportul pentru căutare în 6 limbi (engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă şi portugheză). Un tool interesant era şi refine care afişa cuvinte-cheie legate (sau uneori nelegate) de subiectul căutat, care puteau fi incluse sau excluse din căutare. Pentru căutările avansate, exista opţiunea Advanced Search în care se puteau folosi operatori booleeni, se putea restrânge căutările după data calendaristică, se puteau ordona rezultatele, însă toate aceste funcţii trebuiau cunoscute pentru a fi utilizate.
Alta Vista a fost cumpărată de Yahoo în 2003 iar în 2013 a dispărut complet din peisajul World Wide Web.
Excite (http://www.excite.com)
Excite (http://www.excite.com)
Este unul dintre cele mai vechi motoare de căutare (1994), foarte popular în anii '90. Deşi engine-ul oferea o cale de a vizualiza duplicatele prin listarea lor după numele de domeniu (câte 40 pe pagină, prin opţiunea List bz Web site), se pierdea mult timp alegând ceea ce vă interesează, mai mult decât cu oricare motor de căutare, cu excepţia lui Open Text Index şi a lui Northern Light.
Căutarea cu Excite necesita ceva pregătire preliminară. Acesta nu returna doar paginile bazate pe cuvintele pe care le-aţi introdus, ci şi pe conceptele pe care engine-ul le considera apropiate. Pe de altă parte, Excite oferea o listă de cuvinte suplimentare care sa ajute utilizatorul în rafinarea interogării. Opţiunea Power Search (cu facilităţile booleene echivalente doar cu MUST şi NOT) greu se putea compara cu sofisticatele mecanisme de căutare din Alta Vista sau HotBot.
Excite a fost achiziționat de Ask Jeeves (azi Ask) în 2004.
Motor de căutare deţinut de către firma Lycos a fost lansat în mai 1996 şi are la bază tehnologia firmei Inktomi, licenţiată ulterior de către Microsoft pentru propriu său motor de căutare. Deşi oferea mai multe pagini irelevante decât Infoseek, HotBot stă foarte bine din punct de vedere al acurateţei, rareori oferind link-uri la pagini care nu mai există, ceea ce este un indiciu clar că indexurile engine-ului sunt la zi.
Se putea da click pe unul din link-urile din bara de navigaţie pentru a accesa respectiva categorie. Dacă se dorea căutarea în paginile web, se putea stabili tipul căutării: după titlu, fraze exacte, URL, sau doar într-un anumit domeniu (opţiunea SuperSearch) şi se putea stabili perioada de timp şi zona geografică. Se puteau vizualiza între 10 şi 100 link-uri pe o pagină, cu descrieri sumare sau extinse sau doar URL-uri. Link-urile puteau fi deschise într-o fereastră separată, astfel încât lista de unde s-a pornit căutarea rămânea vizibilă în fereastra originală. Revista CHIP din aprilie 1998 l-a desemnat ca fiind motorul de căutare nr. 1 pe Web.
A fost relansat în iulie 2011 cu un nou design, un logo redesenat şi s-a transformat într-un portal web puternic, prezent şi astăzi.
Infoseek
Infoseek (http://www.infoseek.com) era în anii '90 premiantul în ce priveşte numărul de pagini relevante returnate, dar nu avea o unealtă avansată de căutare. Era foarte precis şi cam atât, apreciat în primul rând de cei care nu voiau să se complice inutil. În locul facilităţilor de căutarea avansată erau oferite nişte butoane care limitau căutarea la categorii generale, cum ar fi Web, newsgroups, news şi companii.
Se puteau căuta fraze întregi punându-le între ghilimele, adrese Web sau nume de domenii, dar Infoseek nu suporta operatorii booleeni.
A fost inaugurat în 1994 de către Steve Kirsch, propietate a companiei Infoseek Corporation până în 1998 când a fost cumpărat de The Walt Disney Company. În prezent, motorul de căutare Infoseek este istorie.
A fost lansat pe piaţă în 1994 ca proiect al Universităţii Carnegie Mellon din Pittsburg, Pennsylvania, U.S.A. Era ceva mai bun ca Excite. Odată ce apăreau pe ecran lista de link-uri în ordinea relevanţei, se mai putea rafina căutarea prin adăugarea sau eliminarea cuvintelor-cheie. Lycos încerca să găsească cele mai bune 5% pagini (Top 5% guide), dar rezultatele erau la fel de inconsistente ca şi cele ale Infoseek. Interfaţa de căutare avansată, Lycos Pro era mult mai flexibilă decât cea standard. Se puteau folosi interogări în limbaj natural, se puteau stabili numărul de link-uri returnate pe pagină şi se puteau rafina interogările acordând o importanţă relativă cuvintelor-cheie după care se făcea căutarea. De asemenea, erau disponibili 12 operatori booleeni.
În afara uneltelor de căutare, Lycos oferea link-uri la 23 de directoare Web, e-mail gratuit, ghiduri ale oraşelor, acces la newsgroup-uri şi un "people finder". S-a îmbunătăţit continuu de-a lungul timpului, fiind şi acum prezent în mediul online.
Northern Light
La apariția sa în 1996 (http://www.nlsearch.com/) era un motor de căutare cu un nou și diferit mod de organizare a paginilor găsite. Dar cu toate acestea era cel mai puțin precis dintre toate celelalte motoare de căutare menționate anterior.
Asemeni Infoseek, Northern Light nu se complica cu o unealtă avansată de căutare, nefiind ușoară rafinarea unei căutări cu scopul de a fi obținute rezultate mai bune. Se puteau da engine-ului cât mai multe cuvinte și utiliza operatorii booleeni disponibili (OR, + și -).
Northern Lightse baza pe Custom Search Folders, un fel de directoare care conțineau topici asemănătoare și care ajutau la găsirea informațiilor. Link-urile obținute erau afișate câte 25 pe o pagină, cele mai relevante la început. Avea și posibilitatea de căutare în peste 2900 de reviste specializate și baze de date cu diverse articole, dar contra cost.
În 2002 Northern Light a încetat să mai existe ca simplu motor de căutare.
Open Text Index
La fel ca Alta Vista, Open Text Index (http://index.opentext.net) cataloga fiecare cuvânt din fiecare pagină pe care o străbătea. Rezultatul? Numărul de link-uri era extrem de mare, cele mai multe din ele nerelevante, la care se adăuga link-urile expirate.
Modul de căutare Simple Search era exact ceea ce îi spunea numele: se puteau căuta doar pagini web și doar după fraze (încadrate între ghilimele) sau șiruri de cuvinte (spațiul dintre cuvinte fiind automat interpretat ca AND, astfel încât fiecare cuvânt trebuia să apară într-o pagină pentru ca aceasta să fie returnată). Opțiunea Improve Your Result permitea adăugarea de alte cuvinte sau limitarea căutării la titluri sau URL-uri.
Modul de căutare Power Search era aproape la fel de simplist ca și Simple Search. Aici se puteau introduce până la 5 cuvinte sau fraze și se preciza apoi motorului unde să le caute: în titlu, subtitlu, URL sau sumar. Era disponibili 5 operatori booleeni într-o lista pull-down.
În concluzie, Open Text Index era un motor de căutare cu puține facilități, fără mai nimic în plus comparativ cu celelalte produse similare menționate, dovadă fiind faptul că nu mai există în momentul de față în peisajul online.
Mai mult ca sigur că astăzi, în 2016, după atâți ani de Google, este foarte greu să ne imaginăm Internetul fără acest gigant. Însă World Wide Web-ul tocmai ce a aniversat 25 de existență și va exista în continuare, cu sau fără Google. Iar noi, utilizatorii nu ne vom opri din căutat. Orice. Oricând.
Northern Light
La apariția sa în 1996 (http://www.nlsearch.com/) era un motor de căutare cu un nou și diferit mod de organizare a paginilor găsite. Dar cu toate acestea era cel mai puțin precis dintre toate celelalte motoare de căutare menționate anterior.
Asemeni Infoseek, Northern Light nu se complica cu o unealtă avansată de căutare, nefiind ușoară rafinarea unei căutări cu scopul de a fi obținute rezultate mai bune. Se puteau da engine-ului cât mai multe cuvinte și utiliza operatorii booleeni disponibili (OR, + și -).
Northern Lightse baza pe Custom Search Folders, un fel de directoare care conțineau topici asemănătoare și care ajutau la găsirea informațiilor. Link-urile obținute erau afișate câte 25 pe o pagină, cele mai relevante la început. Avea și posibilitatea de căutare în peste 2900 de reviste specializate și baze de date cu diverse articole, dar contra cost.
În 2002 Northern Light a încetat să mai existe ca simplu motor de căutare.
Open Text Index
La fel ca Alta Vista, Open Text Index (http://index.opentext.net) cataloga fiecare cuvânt din fiecare pagină pe care o străbătea. Rezultatul? Numărul de link-uri era extrem de mare, cele mai multe din ele nerelevante, la care se adăuga link-urile expirate.
Modul de căutare Simple Search era exact ceea ce îi spunea numele: se puteau căuta doar pagini web și doar după fraze (încadrate între ghilimele) sau șiruri de cuvinte (spațiul dintre cuvinte fiind automat interpretat ca AND, astfel încât fiecare cuvânt trebuia să apară într-o pagină pentru ca aceasta să fie returnată). Opțiunea Improve Your Result permitea adăugarea de alte cuvinte sau limitarea căutării la titluri sau URL-uri.
Modul de căutare Power Search era aproape la fel de simplist ca și Simple Search. Aici se puteau introduce până la 5 cuvinte sau fraze și se preciza apoi motorului unde să le caute: în titlu, subtitlu, URL sau sumar. Era disponibili 5 operatori booleeni într-o lista pull-down.
În concluzie, Open Text Index era un motor de căutare cu puține facilități, fără mai nimic în plus comparativ cu celelalte produse similare menționate, dovadă fiind faptul că nu mai există în momentul de față în peisajul online.
Mai mult ca sigur că astăzi, în 2016, după atâți ani de Google, este foarte greu să ne imaginăm Internetul fără acest gigant. Însă World Wide Web-ul tocmai ce a aniversat 25 de existență și va exista în continuare, cu sau fără Google. Iar noi, utilizatorii nu ne vom opri din căutat. Orice. Oricând.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu